HELP MEE! Anime op 3de VRT zender!

Hier kun je interactief omgaan met andere leden. Van chatten tot een RPG maken en veel meer.
Agent-347
Moderator
Moderator
Berichten: 262
Lid geworden op: 23-01-2010 21:42

HELP MEE! Anime op 3de VRT zender!

Bericht door Agent-347 » 28-12-2011 20:20

Beste PokeCharders,

Volgens mij willen de meeste van jullie best wel Engelse & Japans gedubde anime op tv hebben in de Benelux met NL Subs,
Dit KAN gebeuren! Maar daarvoor moeten we met zen allen naar de VRT mailen die nu project Speak Up heeft lopen.
Want vanaf april of mei start de derde VRT zender gericht op jongeren, en momenteel kun je je laten horen om te zeggen wat ze moeten uitzenden.
Het is de bedoeling dat deze zender in zowel Nederland als Vlaanderen analoog uitzendt, dus dit is de uitgesproken kans om anime trachten op tv te krijgen.
Tuurlijk zijn Pokemon, Naruto, Beyblade, Bakugan,.. al langer op tv, maar naast Naruto is het tienerpubliek toch wel vergeten.
De VRT biedt Moslim-tv, Joodse-tv,… aan, maar vergeet de doelgroep die anime kijkt, die zeker en vast ook redelijk groot is.

Ik wil dus oproepen aan iedereen op PokeChar zijn of haar stem te laten horen en mee te werken om het meest vergeten genre op TV te krijgen voor tieners & volwassenen.
Ik heb geen idee of er een specifiek e-mail adres is voor het derde net, maar dit formulier zal normaal ook wel werken.

Men bedoeling is ofwel een dag in de week te krijgen die anime-gericht is (AniMaandag?) of een vast uur waar dagelijks enkele anime op komen.
Dat laatste vind ik persoonlijk het interessantst en het meest haalbare op een zender bij de VRT..
We moeten vragen om zowel Engelse dubs als japanse dubs, ik weet dat dit slecht ligt bij sommigen maar Engels is wel een zeer “populaire” taal in de Vlaams-Nederlandse gemeenschap van tieners & volwassenen, en dus zouden de kansen op meer kijkers op die manier veel hoger zouden liggen.
Hoe dan ook zou het al veel zijn om anime voor tieners/volwassenen op tv te krijgen!

Dus, kijk naar deze voorbeeldmail en maak zelf er ook maar iets van, mocht je willen kan je voor je hem verzendt laten controleren door hem hier in dit topic te plaatsen of hem naar mij door te sturen via PM.
Voorbeeldmail schreef:Beste VRT,

Het is ons ter oor gekomen dat in april of mei een derde VRT net start, en we zouden graag van ons laten horen als deel zijnde van een vergeten groep in de maatschappij.
Wij zijn anime-fans. Anime is de naam die gegeven wordt aan Japanse animatie, waar wij naar kijken in Engelse dub of Japanse dub.
Het bevat net als Westerse tv vele genres, en heeft zoals vele beroemde fictie-series een verhaallijn van meestal 12 tot 24 afleveringen.

Doordat het hier niet op tv komt, en de meeste ook niet op dvd/Blu-Ray komen (en de Engelse dub er zeker al niet bij zit), worden we ook ergens verplicht online te gaan kijken naar ons geliefde genre.
In het voorbije jaar kwamen maar 2 anime op tv die als doel hadden ons aan te spreken, maar die beiden inspeelden op het gewelddadige jongenspubliek:
> Naruto (op 2BE in het Engels met NL ondertitels, 12+)
> Bleach (op JIM in het Japans met NL ondertitels, 16+)

Precies daarom willen we in deze mail de VRT aansporen om op hun derde net zeker anime uit te gaan zenden.
We kunnen jullie nergens toe verplichten, niet naar de uren toe, niet naar de hoeveelheid toe, of zelfs maar anime uit te gaan zenden.
Maar we zouden het liefst een dagelijks tv-slot willen bereiken waar dagelijks een tweetal anime op uitgezonden worden omstreeks 22:00 of 23:00 doordeweeks in een Engelse versie waar dan promotie wordt voor gemaakt op één, Canvas & het nieuwe net.
En we zouden ook de Japanse versie liefhebbers hun ruimte willen geven door in het weekend omstreeks middernacht anime in het japans uit te zenden.

Jullie snappen naderhand wel dat wij ons als groep vergeten voelen in Benelux, zeker sinds er op de analoge tv & basis digitale tv in zowel Vlaanderen als Nederland een aanbod is voor Joden, Turken, Moslim, Islam, Homo’s, Culinaire liefhebbers,… Maar anime heeft nagenoeg nog steeds geen blok of vaste dosis op tv die zich richt op tieners/volwassenen.

Om een idee te geven van anime die ons aanspreken vernoemen we er een aantal om jullie een idee te geven van wat we allemaal wel graag zouden zien op tv:
- Angel Beats
- Clannad (+ Clannad Afterstory)
- The Melancholy of Haruhi Suzumiya
- Needless
- K-On!
- Gosick
- Chobits
- Puella Magi Madoka Magica
- Fate/Stay Night
- Chaos;Head
- Eden of the East
- Dream Eater Merry
- El Cazador de la Bruja
- Dance in the Vampire Bund
- OreImo
- Infinite Stratos
- Seitokai no Ichizon
- Bakemonogatari
- Astarotte no Omocha!
- Papa no Iu Koto o Kikinasai!

Natuurlijk zijn er veel meer die ons aanspreken, maar op deze manier hebben jullie wel al een idee van wat jullie zouden kunnen uitzenden om de vergeten anime-fans op tv aan te spreken.
Hopelijk kunnen jullie eens heftig onderzoek doen naar de mogelijkheden en ons hopelijk beantwoorden met een "ja, er zal anime op het derde net worden uitgezonden in zowel Japanse als Engelse dub".

Alvast bedankt voor het lezen en het antwoord.

Met vriendelijke groeten,
een representatieve/lid van de Anime Community.
Ik geef eventjes nog iedereen tips:
>Vraag hoe dan ook nooit om long term anime, daarmee bedoel ik niks dat blijft duren zoals Fairy Tail, Gintama,
Clannad met Clannad Afterstory lijkt me momenteel het maximum.

>Vraag zeker niet om vroege uren in de avond, tot 20:00 blijft Ketnet, en de VRT zal zich eerst op het “gewone publiek” willen richten tot 22:00.

>Vraag om zowel Engelse als Japanse dubs. Zo spreek je beide soorten animefans aan.

>Vernoem bij aan te raden anime een aantal anime die je zelf leuk/geweldig vond & een aantal die ook ik mijn voorbeeld stonden.
>> Voorbeelden om zeker te noemen (Anime legends!): Clannad, Angel Beats, OreImo, Haruhi Suzumiya, Chobits, Dance in the Vampire Bund & Puella Magi Madoka Magica.

>Spreek in de “ons”-taal en zeg er zoals bij mijn voorbeeld bij dat je deel uitmaakt van een Belgisch-Nederlandse anime-community en je heel veel mensen kent die ook wel Engelse & Japans gedubde anime op de Belgisch-Nederlandse tv willen zien.

>Sommigen zullen zeggen: “Engelse dubs? No way dat ik dat in mijn mail zet” en anderen zullen dat voor Japans zeggen. Onthou wat ik zei: het zou al veel zijn mochten we twee uur aan anime per week kunnen krijgen op dat derde net. Om het gebeuren ervan een beetje te helpen zal je je open moeten stellen, vernoem een aantal anime om aan te raden die enkel Japans gedubd zijn (Student Council’s Discretion, OreImo & Infinite Stratos bijvoorbeeld.) & een aantal die wel een Engelse dub hebben.

>geef deze actie door aan andere vrienden die niet op PokeChar zitten, en van mij mag je deze actie gerust vermelden op andere forums als animewolken.nl of welk forum dan ook. Hoe meer mensen helpen hoe beter.

>verstuur het als je meerdere e-mailadressen hebt onder die meerdere e-mailadressen een aparte mail (met een andere naam telkens hé, gebruik eventueel een fictieve naam (of die van een broer, zus, vriend,..)), het mag wel een beetje vals spelen zijn, maar om anime op tv te krijgen mag dat wel eens hé. ;P

>Kopieer bovenstaande voorbeeld niet zomaar, verander er stukken aan zodat niemand als spam wordt gemarkeerd! gebruik ook een passende titel voor je mail: "Derde net: Anime alsjeblieft", "Anime op Belgisch-Nederlandse tv?", "Speak Up voor derde net: Anime",... Ik denk dat iedereen wel creatief genoeg is zelf iets te verzinnen dat past bij het onderwerp.

> Voor wie het niet doorheeft, mailen doe je via het contactformulier.

Zoals gewoonlijk vraag ik ook de mensen die geen fan van anime zijn te mailen, je kunt ons een geweldige dienst doen!
Ik kan ten slotte niemand verplichten te mailen, en niemand verplichten bovenstaande te doen. Maar onthou het gezegde:
Wie niet waagt, niet wint. Ik wil het wagen, met jullie allemaal! (En niemand wordt graag vergeten, ook niet metal fans of al die godsdiensten..)

Ik sta (als initiatiefnemer) open voor discussie van de inhoud van het “project”. Wie zeker is over de mail mag hem al zenden, optioneel. :)

PS: Dat voorbeeld is iets wat ik snel samengesteld heb, hetgeen wat ik zal verzenden komend weekend zal ook lichtjes anders zijn. Ga dus niet zeuren dat het een saai voorbeeld is of zo. xD
Afbeelding

eeveemaster
Frontier Brain
Frontier Brain
Berichten: 1253
Lid geworden op: 22-10-2009 20:56

Bericht door eeveemaster » 28-12-2011 21:15

Ik heb het gedaan. xD
Ik heb gewoon die voorbeeld mail gedaan maar wel 'Death Note' toegevoegd. Ik kijk eigenlijk bijna nooit anime. (behalve death note dan xD)
Mijn Twitter: https://twitter.com/PineappleRobin
Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pineapplerobin/
Mijn Pokémon Go: 4446 5063 2321

Kefke
Encoder
Encoder
Berichten: 339
Lid geworden op: 27-07-2011 17:16

Bericht door Kefke » 28-12-2011 23:23

Ik vind het echt een goed initiatief dat er zo'n jongerenzender komt, er zijn er veel te weinig tegenwoordig. Maar ik heb gelezen dat het eerste jaar slechts 1 dag per week programma's voor jongeren gaan uitgezonden worden en dat ze het dan de volgende jaren gaan uitbreiden naar 2 tot max 4 dagen per week. Waarom noem je het dan een jongerenzender als er slechts 1 dag dergelijke programma's worden uitgezonden??? Misschien is dit doordat ze volgend jaar ook op deze zender de Olympische Spelen willen uitzenden??? In ieder geval als dit klopt zullen we het eerste jaar al niet veel anime moeten verwachten. Toch zou ik echt graag dragonball z nog eens willen zien met NL Sub, zoals je zei is dit natuurlijk weer typisch voor jongens ;) , maar er mogen van mij wel nog meer animes uitgezonden worden. Ik zal zeker een mail sturen, wie niet waagt niet wint, je weet nooit dat ze effectief luisteren. Btw jouw 'voorbeeldmail' is echt goed opgesteld je zou hem zo kunnen versturen :P
Afbeelding

Agent-347
Moderator
Moderator
Berichten: 262
Lid geworden op: 23-01-2010 21:42

Bericht door Agent-347 » 29-12-2011 01:56

Kefke schreef:Ik vind het echt een goed initiatief dat er zo'n jongerenzender komt, er zijn er veel te weinig tegenwoordig. Maar ik heb gelezen dat het eerste jaar slechts 1 dag per week programma's voor jongeren gaan uitgezonden worden en dat ze het dan de volgende jaren gaan uitbreiden naar 2 tot max 4 dagen per week. Waarom noem je het dan een jongerenzender als er slechts 1 dag dergelijke programma's worden uitgezonden??? Misschien is dit doordat ze volgend jaar ook op deze zender de Olympische Spelen willen uitzenden??? In ieder geval als dit klopt zullen we het eerste jaar al niet veel anime moeten verwachten. Toch zou ik echt graag dragonball z nog eens willen zien met NL Sub, zoals je zei is dit natuurlijk weer typisch voor jongens ;) , maar er mogen van mij wel nog meer animes uitgezonden worden. Ik zal zeker een mail sturen, wie niet waagt niet wint, je weet nooit dat ze effectief luisteren. Btw jouw 'voorbeeldmail' is echt goed opgesteld je zou hem zo kunnen versturen :P
Ik snap wat je bedoelt, het is goed dat er een zender voor het jongere/tiener publiek komt. (soort van Nederland3)

Inderdaad, op Canvas worden volgend jaar alle sport-evenementen voor 20:00 uitgezonden & alle andere op de jongerenzender (VRT3 noem ik het voorlopig) na 20:00.
Tour de France & Olympische Spelen horen daarbij. Wat meteen wil zeggen dat we ook geen vaste programmering in juni tot augustus mogen verwachten.

Maar wat de VRT zei is dat vanaf september pas de eerste lokale productie voor jongeren zal uitgezonden worden, en dat is eerst maar één productie per week.
Dat wil zeggen dat we bijvoorbeeld elke Maandag om 20:40 een programma gaan hebben door/over/voor jongeren dat hier in België is gemaakt.
Pas in 2013 zouden dat er 2 naar 4 worden per week.

Project Speak Up dat eerder deze maand kwam is bedoelt voor de VRT om te weten wat de jongeren willen zien op de zender.
Dat gaat dan zowel over nieuwe programma's, herhalingen & aankopen die ze "moeten" verrichten.
Sowieso verwacht ik veel herhalingen van oude series als Basta, Neveneffecten, Zonde van de Zendtijd, Het Eiland, FC De Kampioenen, Witse,... (de programma's die al populair lagen bij de jongeren)
En natuurlijk de Engelse programma's die tot noch toe op Ketnet kwamen verwacht ik om 20:00 daar, zoals Mr. Bean & Wicked Science.

Inderdaad is Dragonball Z een jongensgerichte anime, en dat is goed, dat is smaak en een doelgroep van een genre die je aanspreekt.
Maar het zijn altijd de gewelddadige jongensseries die terugkomen. Er zijn meer animefans dan de fans van Dragonball Z, Naruto & Bleach.
Dat wil ik naast meer anime op tv bereiken, dat er eindelijk ook eens anime zijn die andere doelgroepen aanspreken.

Van mijn part vernoem je Dragonball Z, niet iedereen hoeft dezelfde anime te vernoemen, maar zoals ik in het eerste bericht zei "moeten" er een aantal identiek bij iedereen zijn.
Eenmaal er anime op de VRT komt kunnen we mails gaan zenden over welke ze na die anime moeten gaan uitzenden.
Ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die Full Metal Panic, Rozen Maiden, Lucky Star of Fullmetal Alchemist Brotherhood willen zien,
maar zoals bij een job: je moet eerst werk hebben voor je promotie kan krijgen!

Dusja, als iedereen een beetje meewerkt op PokeChar (Zowel fans als niet fans. En zoals ik zei verplicht ik niemand.) dan kunnen we zeker weten wel een aantal zaken bereiken.
Ik ben ervan overtuigd als we met genoeg mailen, dat we net zoals bij de Saved by the Bell actie ook resultaat kunnen krijgen.

We moeten het erop wagen, maar we hebben wel alle hulp nodig. Daarom zeg ik, heb je 3 e-mailadressen? Stuur dan 3 mails, gebruik gewoon telkens een andere naam om het onder te verzenden.
(Zussen? Broers? Vrienden? Verzonnen broers & zussen? Ouders?....) Ken je forums of online mensen die kunnen helpen en/of willen helpen, laat ze dan ook mail sturen.
Je hoeft geen animefan te zijn om zo een mail te versturen.. ;) Je kan enkel de vergeten groep in onze maatschappij helpen!

Bedankt voor het compliment, toch heb ik deze sneller gedaan dan gewoonlijk.
Maar ik doe wel vaker van die mails. :P (soms alleen, soms in groep.. Als je een beetje beleefd bent kun je alleen ook al veel bereiken.)
Natuurlijk is anime een moeilijkere opgave dan herhalingen van oude cartoons, of TeenNick,... Daarom dat ik deze echt wel in groep wil doen, dus met zoveel mogelijk mensen.

Deze voorbeeldmail ga ik later deze week kopiëren, aanpassen (zodat ik zeker een andere mail heb dan die van andere verstuurders) en verzenden.
Ik wil me positief instellen over deze actie.. Dus, mensen die een mail versturen, plaats het even in dit topic.



Eigenlijk maakt het mij niet uit of je nu meteen mailt of pas zaterdag. Ik dacht alleen dat er mensen zouden reageren dat ze ontevreden waren met de gekozen "advies-anime om mee te starten in 2012".
Maar ook zoals ik zei: Als je 3 anime wil vervangen door persoonlijke favorieten, of je plaats liever UN-go in plaats van Gosick, of je plaatst liever Moon Phase in de plaats van Chobits..
Je doet maar, zolang je een deel van de lijst behoudt is het mij goed, zoals ik zeg ken ik ook niet alle anime in die lijst.

Dus mensen, wil je wachten tot zaterdag of zondag, het is mij ok. Maar wil je direct een mailtje samenstellen is dat mij ook goed.
Je mag het voorbeeld kopiëren, alleen vraag ik dan wel dat je hier en daar een zin aanpast. Dat is vrij simpel.
En wie ervaren is in typen of weet hoe hij/zij een heel stuk anders kan typen, doet dat best ook.
eeveemaster schreef:Ik heb het gedaan. xD
Ik heb gewoon die voorbeeld mail gedaan maar wel 'Death Note' toegevoegd. Ik kijk eigenlijk bijna nooit anime. (behalve death note dan xD)
Bedankt voor te mailen. :) Mocht je antwoord krijgen mag je het me altijd PM'n of hier neerplaatsen.
Kans is reëel dat de eerste antwoorden niet meteen veelzeggend zijn. (Of in het algemeen: "Het staat genoteerd, we zullen dit overwegen bij het opstellen van de programmering".)


In andere woorden: Ik, Eeveemaster & Kefke.. Al 3 mailers, wie verstuurt er nog of heeft er al verstuurd?
Afbeelding

Jodyza
Beheerder
Beheerder
Berichten: 646
Lid geworden op: 04-02-2010 19:36

Bericht door Jodyza » 29-12-2011 13:50

Hoe weet je trouwens zo zeker dat de derde VRT zender ook in Nederland wordt uitgezonden? In ieder geval zal ik ook proberen te mailen, ik heb een stuk of 5 verschillende e-mail adressen. Maakt het uit dat ze eindigen op .nl?
Verder hoop ik dat het er komt, zou leuk zijn voor de mensen in Vlaanderen en als de zender ook hier komt ook zeker voor de Nederlanders. Het lijkt me echt vet om gewoon Fullmetal Alchemist Brotherhood of andere animes op TV te kunnen kijken.

Kikker_v11
Pro Trainer
Pro Trainer
Berichten: 335
Lid geworden op: 19-06-2010 13:42

Bericht door Kikker_v11 » 31-12-2011 15:08

Jodyza schreef:Hoe weet je trouwens zo zeker dat de derde VRT zender ook in Nederland wordt uitgezonden?
Omdat dit gewoon zo is. Wij hebben hier ook Nederland 1, 2 en 3 :wink:

Vroeger was woensdag trouwens een animedag op een bepaald kanaal. Later kwam ook Bleach kwam op woensdag (en ik denk ook dat in Nederland Cowboy Bepop op TMF op een woensdag kwam), volgens mij ziet men iets anime in woensdag... (Ga nu niet allemaal beginnen over 'AniWoensdag' ofzoiets, want dan valt het op dat dit een actie is xD)

Ik was trouwens al van plan om anime te promoten voor op het derde net (En ook Darkwing Duck op de gewone Ketnet, maar dat in een andere mail natuurlijk).

Bleach is trouwens 12+ aangegeven en het staat ook zo op de dvd's (JIM speelt gewoon de dvd's van Kana af, bij Death Note destijds had het dezelfde fouten in de ondertitels. Ze nemen dus ook gewoon de leeftijdscategorie over…)

Ik ben van plan om Hoshin Engi, Mushrambo, Monster [16+], .hack//sign, Death Note [16+], Detective Conan en Vampire Knight al zeker in mijn mail te zetten. Verder zou ik iets enkele niet typisch shounen anime er in zetten die hetzelfde zijn als in jullie mails. Anders kunnen we anime wel vergeten, want ze gaan dus echt niet beginnen met zoiets uit te zenden…

En misschien kan je je lijstje ook best niet te lang maken? Ik heb nu mijn 7 favoriete gekozen en zal er nog zo'n 8 nemen die gelijkend zijn aan die van jullie. Maar meer dan 15 anime, schrikt dat niet wat af?

The Melancholy of Haruhi Suzumiya lijkt me trouwens iets PERFECT voor het derde net. Ik heb er zelf al enkele stukjes van gezien...
Afbeelding

Max
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07-10-2009 17:38

Bericht door Max » 31-12-2011 15:19

Verstuurd!
Afbeelding

eeveemaster
Frontier Brain
Frontier Brain
Berichten: 1253
Lid geworden op: 22-10-2009 20:56

Bericht door eeveemaster » 31-12-2011 15:48

Ik heb antwoord gekregen. xD Waarschijnlijk sturen ze dit naar iedereen (denk ik).
Beste Robin,

hartelijk dank voor uw bericht.
Wij nemen uw suggestie zeker ter harte.

Met vriendelijke groet,
Klantendienst VRT
Mijn Twitter: https://twitter.com/PineappleRobin
Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pineapplerobin/
Mijn Pokémon Go: 4446 5063 2321

Kikker_v11
Pro Trainer
Pro Trainer
Berichten: 335
Lid geworden op: 19-06-2010 13:42

Bericht door Kikker_v11 » 31-12-2011 17:06

Ik ben eens gaan kijken op de site van Ketnet van hoeveel programma's ze nog de rechten hebben die in het Engels met Nederlandse ondertitels kwamen.

1. 24 Seven
2. A Gurls Wurld
3. Connor Undercover
4. Degrassi: The Next Generation
5. Escape of the Artful Dodger
6. Flight 29 Down
7. Girls in Love
8. H2O
9. Instant Star
10. Lassie
11. Life with Derek
12. Lizzie McGuire
13. Mortified
14. Mr. Bean
15. My Parents are Aliens
16. Round the Twist
17. Scooter
18. Shoebox Zoo
19. Sleepover Club
20. Spellbinder
21. The Elephant Princess
22. The Lost Treasure of Fiji
23. The Sarah Jane Adventures
24. Wicked Science
25. Zack Files

Voor de rest weet ik niet of Pirateneiland, Sleepover Club, Bel’s Boys, Snobs en Out There in het Engels met ondertitels kwamen… Weet iemand dit?

Hoe dan ook: met die 25 programma's plus programma's als Flikken, Neveneffecten en FC De Kampioenen plus die 2 nieuwe programma's kunnen ze waarschijnlijk al een hele gids opvullen :( Dit zou ik echt STOM vinden! We moeten proberen er anime op te krijgen...
Afbeelding

Max
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07-10-2009 17:38

Bericht door Max » 12-01-2012 19:07

VRT schreef:Beste Max,

alvast hartelijk dank voor uw reactie.
Uw opmerkingen en suggesties worden vast en zeker in overweging genomen.

Met vriendelijke groet,
Klantendienst VRT
Afbeelding

Plaats reactie